Uvažujete o pořízení domu z kontejnerů? Nebo byste si rádi nechali postavit chatu z obytných kontejnerů? Případně potřebujete na zahradu domek na nářadí nebo garáž na osobní auto? Pokud řešíte některou z uvedených situací nebo prostě zvažujete nákup obytného či skladového kontejneru, naleznete v tomto a v příštím článku informace o standardních rozměrech stavebních buněk, skladových kontejnerů a také lodních kontejnerů.
Druhy kontejnerů
Na trhu naleznete převážně tyto typy kontejnerů:
- obytné kontejnery a sanitární buňky (kontejnery),
- skladové kontejnery a lodní kontejnery.
- různé technologické kontejnery, jako např. mrazírenské, abroll kontejnery, apod. Ty jsou většinou vyráběny pro konkrétní, specifický účel.
V tomto článku se blíže podíváme na lodní a skladové kontejnery.
První kontejnery byly použity v Anglii a měly dřevěnou konstrukci. Po 2. světové válce je začala používat americká armáda a ta původně dřevěné kontejnery vyvinula v podstatě do dnešní podoby ocelových kontejnerů. Už tyto první ocelové kontejnery byly využívány především pro námořní přepravu. Následně došlo ke schválení kontejnerů pro běžné užívání a byla zavedena certifikace (CSC). Tím se zajistila maximální využitelnost ložného prostoru specializovaných kontejnerových lodí, železničních vagonů a nákladních vozidel pro silniční přepravu kontejnerů. Kontejnery se tedy využívají především pro přepravu různého zboží a materiálu či pro jejich skladování.
Rozměry lodních kontejnerů
U lodních kontejnerů jsou nejčastější rozměry 20 a 40 stop.
Kontejnery 40 mají následující rozměry - délka 12 192 mm, šířka 2 438 mm a výška 2 591 mm.
Kontejnery 20 mají následující velikost - délka 6 058 mm, šířka 2 438 mm a výška 2 591 mm.
Lodní kontejnery se vyrábí navíc i zvýšené, jejich další označení je v takovém případě HC (High Cube) a výška těchto kontejnerů je většinou 2900 mm. Převážně se vyrábí zvýšené 40´ kontejnery, ale můžete se setkat i se zvýšenými 20´ kontejnery.
Jde o standardizované rozměry. To, společně s technickou unifikací kontejnerů, je důležité pro stohování kontejnerů nad sebe při jejich námořní přepravě či při skladování kontejnerů např. v překladních depech. Kromě využití pro přepravu jsou kontejnery nejčastěji využívány pro skladování zboží nebo materiálu a to především u konečných spotřebitelů. Tyto kontejnery se dají pořídit jako tzv. „one way“, kontejnery po 1. cestě, které byly použity pouze 1x pro lodní přepravu, nebo použité kontejnery různého stáří. Vzhledem k masivním materiálům mají tyto kontejnery poměrně dlouhou životnost.
Rozměry skladových kontejnerů
Na trhu jsou dále skladové kontejnery. Ty se vyrábí převážně v těchto rozměrech:
Typ kontejneru |
Venkovní rozměr kontejneru D x Š x V |
kontejner 6´ |
1980 x 1970 x 1910 mm |
kontejner 8´ |
2438 x 2200 x 2260 mm |
kontejner 10´ |
2991 x 2000 (2200) x 2591 mm |
kontejner 10´ |
2991 x 2438 x 2591 mm |
kontejner 15´ |
4500 x 2200 x 2260 mm |
kontejner 15´ |
4550 x 2438 x 2591 mm |
kontejner 20´ |
6058 x 2438 x 2591 mm |
Vyrobit je ovšem možné i jiné než standardní rozměry, případně kontejnery rozšířit na šířku 3000 mm. Ty se potom dají využít i jako garáž pro osobní vozidlo.
Podlaha skladových kontejnerů se vyrábí převážně z rýhovaného plechu nebo z vodě odolné překližky, případně z impregnovaného smrkového řeziva. Použití těchto kontejnerů je především ke skladování. Pod kontejner je možné umístit okapovou vanu a místo podlahy položit pochozí rošty, což je ideální pro skladování olejů, barev a dalších tekutých materiálů.
Skladové kontejnery mají nižší nosnost podlahy než lodní kontejnery, většinou 500 - 600 kg na metr čtverečný. Nelze s nimi také manipulovat v naloženém stavu. Nejsou určeny pro přepravu materiálu a zboží. Na druhou stranu mají nižší hmotnost, což je příznivější pro jejich přepravu a manipulaci. Díky menším rozměrům lze některé kontejnery vložit do jiných a ušetřit tím náklady na přepravu. Např. 6´ nebo 8´ kontejnery lze vložit do 10´ a 15´do 20´ kontejnerů. Většinou jsou tyto kontejnery vybaveny kapsami pro vysokozdvižný vozík a zároveň oky pro manipulaci jeřábem.